Beauty Pillow
17
OKT
2017

Blog ondernemerschap

Posted By :
Comments : 0

Het verschil tussen een goed idee en ondernemen is het idee uitvoeren

In deze tegeltjeswijsheid kan ik me helemaal vinden. Een mooi idee kan inspireren en bij uitvoering uitgroeien tot iets groots. Daadkracht en doorzettingsvermogen zijn daarbij zeer wenselijk. En enig zakelijk inzicht onontbeerlijk. Dat geeft meteen het verschil aan tussen dromers en doeners. Als je het bij dromen houdt kun je prachtige luchtkastelen bouwen, maar helaas ontbreekt de noodzakelijke fundering. Terwijl met wat praktische ingrepen het bouwwerk daadwerkelijk kan staan. Dit heb ik aan den lijve ondervonden.

Een nieuw begin

In 2003 ben ik vanwege mijn scheiding in een nieuwe omgeving begonnen aan een nieuw tijdperk. Een baan bij een makelaarskantoor was daar onderdeel van. Dit was voor mij een logische stap aangezien ik tot die tijd al vijf jaar elders een makelaarskantoor had maar door privé-omstandigheden dit niet gecontinueerd kon worden.
Al vrij snel na mijn indiensttreding had mijn nieuwe werkgever het onzalige idee opgevat te stoppen met de makelaardij en mij de vraag voorgelegd of ik het wilde voortzetten. Geen prettige timing. Ik zat middenin een echtscheidingsproces en was juist bezig met het opbouwen van zekerheden voor mijn twee jonge kinderen en mijzelf. Toch was er een zaadje gezaaid en ben ik er serieus over gaan nadenken. Uiteindelijk heb ik na veel wikken en wegen een jaar na dato het makelaarskantoor overgenomen.

Een vat vol

Boordevol met ideeën en ambities ben ik aan de gang gegaan. Ik wilde het “anders dan anders” en had een prachtig motto bedacht: “Uw (t)huis. Ons werk.” Met dit motto zocht ik verbinding met partijen die samen met mij “Wonen” dichterbij de mensen bracht. Het ging hierbij om “Beleving” van woonomgeving, je thuisvoelen. Ik was in dit proces naast makelaar ook een ambassadrice voor diverse bedrijven die hun kennis en producten op het gebied van wonen wilden delen met mensen die een (t)huis wilden. Workshops met (tuin)architecten, interieursstylisten of een voorlichtingsdag over klimaatbeheersing werden vanuit mijn makelaardij georganiseerd. Een eigen woonmagazine was daarbij de kers op de taart. Ik zag op dat moment de toekomst rooskleurig in. Het tegendeel werd helaas werkelijkheid.

Rock bottom

De crisis diende zich aan en kwam als een keiharde mokerslag bij me binnen. Ik kreeg slapeloze nachten over hoe ik de schoorsteen rokende kon houden. Oplossingen wilde ik. Maar helaas, er was geen ontkomen aan. Mijn kantoor had te weinig spek op de botten om door te gaan en inmiddels had ik innige banden met het incassoburo die tevergeefs bij mijn klanten aanklopten voor mijn verdiensten. Ik moest stoppen. Dit was een zware beslissing, maar achteraf gezien wel de beste beslissing. Een jaar van zakelijke afwikkelingen en diepgaande emoties volgde. Het waren heftige tijden.

Het roer ging om

Gelukkig kwam daar relatief snel een kentering in. De jaren van actief netwerken werden beloond. Een bouwgerelateerd bedrijf bood mij een baan aan als consultant. In eerste instantie was ik daar heel blij mee maar anderzijds was ik vanaf 1998 zelfstandig ondernemer en dan is het best lastig om weer in loondienst te gaan. De oplossing was dat ik parttime voor hen ging werken en de ruimte kreeg om weer voor mezelf te beginnen. Kort daarop ontstond aan de keukentafel het idee om Beauty Pillow in de markt te zetten. Een geweldig idee dat in Nederland en België voet aan de grond kreeg en inmiddels wordt omarmd door de Beauty & Hairbranche èn de consument. De drie C’s van communicatie, connectie en commercie kregen gestalte door de look & feel van de satijnen kussenslopen en alle uitingen in vakbladen, glossy’s, social media en ook op tv. Spontane aanvragen voor een dealerschap dienden zich aan en koude acquisitie werd beloond. Inmiddels heeft Beauty Pillow een resellersnetwerk van ruim 950 verkooppunten en zijn we genomineerd voor Ondernemer van het Jaar in de categorie Jonge Onderneming in de regio Ede. Het blijkt dat doorzetten en hard werken loont.

Geloof in eigen kracht

Het fundament is neergezet en met een plan, een strategie, is een lijn van groei uitgezet. Advies van derden en sparren met ondernemers die open staan voor vernieuwing en buiten de lijntjes kunnen denken geven mij inspiratie om door te gaan. Geloof in eigen koers en het stuur goed vasthouden, daar ga ik voor. Als je het kan dromen kan je het doen!

Laat je reactie achter

*

captcha *